در دنیای امروز، هر جا رو نگاه کنید، تاثیرات مارول رو میبینید. از زمانی که مارول شروع به ساخت فیلمها و سریالهای تلویزیونی کرد که حسابی پرطرفدار شدند، مردم هم دیوانهوار عاشق این قهرمانها شدن. حالا حتی تو بازیهای ویدیویی هم ابرقهرمانهای مارول رو میخوان و شرکتهای بازیسازی هم خوشحال میشن که این نیاز رو برآورده کنن. وقتی به بازیهای ابرقهرمانی فکر میکنید، احتمالاً اول بازیهای مرد عنکبوتی و بتمن به ذهنتون میاد، ولی بازیهایی مثل Guardians of the Galaxy و Marvel's Avengers هم بوده که بعضی موفق و بعضی ناکام بودند.
در عین حال، بازیهای بزرگ ویدیویی هم به سمت جهانباز شدن رفتند. بسیاری از پرفروشترین بازیهای دهه گذشته، جهانباز بودن مثل Red Dead Redemption 2، Breath of the Wild و Elden Ring.
این دو روند در بازیهای مختلف ترکیب شدند. بازیهای Batman: Arkham از Rocksteady و Warner Bros. خیلی محبوب بودند و فروش خوبی داشتند. بعدش Rocksteady بازی Suicide Squad: Kill the Justice League رو ساخت که همه میدونیم چطور پیش رفت. اینسومنیاک گیمز هم توی بازیهای ابرقهرمانی جهانباز پیشتازه و تا حالا سه تا بازی مرد عنکبوتی ساخته و در حال کار روی یک بازی Wolverine هم هست. حالا اینسومنیاک اونقدر با مارول گره خورده که اولین شرکتیه که وقتی به بازیهای ابرقهرمانی فکر میکنید به ذهن میاد. بازی Deadpool & Wolverine هم که هفته پیش منتشر شد و کلی توجه جلب کرد. همین باعث شد که توییتی ببینم که پرسیده بود آیا اینسومنیاک باید یک بازی Deadpool بسازه یا نه.
ددپول در یک بازی جهانباز تلف میشه
این سوال ساده به نظر میاد ولی من بلافاصله باهاش مخالف شدم. این فکر نشون میده که گیمر ها دوست دارن همه چیز رو به یه بازی جهانباز تبدیل کنن، بدون اینکه ببینن اصلاً مناسب هست یا نه.
توی بازیهای جهانباز، خیلی از وقتتون رو صرف حرکت توی دنیای بازی میکنید. بازیهای مرد عنکبوتی اینسومنیاک به این خاطر موفق بودن که چرخیدن بین ساختمونها و حرکت توی شهر جذاب و سرگرمکننده بود. ولی توی بازیهای Arkham، بتمن با Batmobile توی شهر حرکت میکرد که من ازش متنفر بودم و باعث میشد حرکت توی شهر برام آزاردهنده بشه. حالا ددپول شاید یه اسکوتر داشته باشه یا بتونه بهسرعت از یه جا به جای دیگه بره ولی این جذاب نیست! اگه حرکت توی دنیای بازی جذاب نباشه، یه بازی جهانباز هم موفق نخواهد بود. علاوه بر این، فکر میکنم بازی کردن با یه شخصیت بداخلاق و خودشیفته که بیوقفه حرف میزنه، بعد از پنجاه ساعت خستهکننده میشه و بازیهای جهانباز معمولاً خیلی طولانیتر از این حرفها هستن. ددپول برای یه بازی اکشن خطی خیلی مناسبتره، مثل بازیهایی که قبلاً براش ساخته شده.
در سال ۲۰۱۳، ددپول یه بازی هک اند اسلش و تیراندازی سوم شخص داشت که توسط High Moon Studios ساخته شد، ولی به خاطر مشکلات مجوز فروشش متوقف و در نهایت فراموش شد. این بازی موقع انتشار بازخوردهای متفاوتی داشت، عمدتاً به خاطر کنترلها و گیمپلی تکراریش، ولی به نظر میرسید که پتانسیل زیادی داشت. اگه ددپول به دست یه توسعهدهنده مناسب بیفته که بازیهای اکشن خطی رو خوب بسازه و بتونه طنز و دیوار چهارم شکستنهای این شخصیت رو درست درک کنه، میتونیم یه بازی عالی داشته باشیم.
اگر نگاهی به بازار بندازیم میبینم شاید Arkane در حال حاضر مناسب ترین استودیو برای خلق همچین اثریه، اما متاسفانه اونها در حال حاضر در حال ساخت بازی Blade هستند.
اما یه بازی جهانباز؟ قطعاً نه. لازم نیست هر شخصیتی یه بازی جهانباز داشته باشه، مخصوصاً وقتی که این ژانر در حال حاضر خیلی اشباع شده. ددپول پتانسیل یه بازی ویدیویی رو داره، ولی اگه قرار باشه بیشتر وقتمون رو با اسکوترش توی خیابونها بگذرونیم، نه!